Проїзд у міському транспорті без ускладнень


Час від часу в інтернеті з’являються статті про поневіряння нерозважливих подорожуючих, які наскочили на штраф у громадському транспорті. До них додаються моторошні історії про тих, кого якийсь штраф все одне знайшов при перетині кордону,  – і всі потенційні учасники подібних пригод одразу стають дисциплінованішими.

Втім, навіть у відповідальних та досвідчених користувачів громадського транспорту в Польщі все одне виникають запитання підвищеної складності.
Саме такі запитання ми будемо збирати у цій публікації та намагатимемося шукати відповіді на них.

Отже, що робити, якщо:

  • білетомат в автобусі/трамваї гроші з картки зняв, а квиток не надрукував?
  • білетомат в автобусі/трамваї не працює?
  • ви ще не встигли “скасувати” (тобто – провести квіток через апарат фіксації часу) квиток, а до вас підійшов контролер?
  • у вас є лише паперові купюри, а білетомат в автобусі/трамваї приймає виключно монети?
  • білетомат в автобусі/трамваї працює тільки з картками?
  • не працює білетомат на зупинці?
  • ви не вклалися у розрахований вами час подорожі (на який був придбаний квиток) не з вашої провини?

Звісно, коли людина потрапляє у неочікувану ситуацію, завжди є можливість спитати у оточуючих.
Щоправда, й самі поляки інколи потрапляють у пастку правил, а отже – варто все ж таки мати декілька запасних алгоритмів поведінки.

Що варто зробити для того, аби (майже) завжди мати можливість оплатити проїзд?

  • Завчасно потурбуватися, аби мати декілька можливостей для оплати: монети, картка (бажано з функцією PayPass) і на додачу – один з додатків/застосунків для мобільного телефону на вибір – mPay, SkyCash i moBILET.
  • Перевізники обіцяють зробити поначки ззовні транспортного засобу, які повідомлять пасажиру якого типу білетомат встановлений всередині. За наявності таких позначок ви ще на зупінці можете вирішити – чи варто заходити всередину.
  • Можна спробувати купити квиток у водія, але у такому разі вам треба мати необхідну суму без здачі. Тут варто також пам’ятати, що водій продає квитки лише в тих випадках, коли не працює білетомат.
  • Непрацюючий на зупинці білетомат не є виправданням безбілетного проїзду, але існує думка, що можна  проїхати одну зупинку, вийти і купити квиток там. Принаймні у випадку контролю вам є що пояснювати, але тут варто усвідомлювати, що ваші дії – суцільний експеримент.

У випадку всяких нештатних ситуацій варто знати основні положення з Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. “Prawo przewozowe”. Також витяг з цього закону завжди знаходиться в салоні транспортного засобу і ви можете до нього апелювати у разі потреби.

Що робити, якщо білетомат у транспортному засобі  зняв  гроші з вашої картки, але квиток не надрукував?

  1. Повідомити про це водія
  2. Додатковою перевагою буде, якщо ви отримуєте смс з банку по кожній вашій транзакції. Тоді у випадку контролю ви зможете у якості доказу показати цю смс. Якщо вам все ж таки випишуть штраф, варто його оскаржити в офісі компанії-перевізника, доклавши до скарги підтвердження транзакції.
  3. Якщо ви купували квиток, який дійсний більш, ніж одну поїздку, вам варто подати заяву перевізнику про повернення коштів.

У яких випадках непрацюючий білетомат може бути виправданням безбілетного проїзду?

  • Якщо в транспортному засобі на екрані білетомату написано „Awaria. Biletomat nieczynny”  то цей випадок – абсолютно на вашу користь. Ви маєте право спокійно їхати далі, а у випадку контролю з вас мають стягнути лише вартість проїзду. У випадку інших поламок білетомату рекомендується спробувати скористатися ним знову, адже тимчасові збої дійсно трапляються.

Скільки часу має пасажир на “скасування” квитка?

  • У жодному нормативному акті цей час чітко не визначений. Суперечки трапляються. У разі винесення штрафу можна спробувати оскаржити. Але тут варто бути чесними. В першу чергу – із самим собою.

Якщо ви їдете з пересадками і трапився збій у розкладі – вам варто а) зафіксувати всі відхилення, які вплинули на час подорожі та б) апелювати до перевізника, адже універсальні правила тут встановити не так вже й легко.

У разі оскарження штрафу вам може стати в нагоді Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego.

Якщо ви отримали штрафну квітанцію і збираєтеся її оскаржувати – зберіть якомога більше доказів: сфотографуйте номер білетомату, якщо він поламаний – зафіксуйте й це на фото, якщо є свідки, які вас підтримують, попросіть їхні номери телефонів, запішіть собі також й дані контролера.

Приємних вам подорожей без ускладнень!

Advertisements