Чому подавати на карту від поліцеальної школи краще, ніж від роботи

Posted by

Міркування, викладені нижче, мають сенс лише в ситуації, коли на карту тимчасового перебування (“карту побиту”) доводиться чекати рік-півтора-два.
Тобто, саме так, як зараз.
І лише для тих, хто отримує дозвіл на перебування вперше, тобто –  не має діючої попередньої карти.

Отже – ділимося гаряченьким лайфхаком.

Для початку доведеться згадати,  що таке “карта із доступом до ринку праці“.
Саме навколо неї сформувалося основне помилкове упередження, яке й робить її такою популярною.
Начебто,  працювати можна лише тоді, коли маєш саме цю “привілейовану” карту, на якій написано “доступ до ринку праці”.
Це не так.
Працювати в Польщі можна (за виключенням окремих вийнятків), маючи й карту без примітки “із доступом до ринку праці”, просто в такому випадку більшості категорій мігрантів знадобиться ще один дозвіл – на працю (oświadczenie або zezwolenie typ a). Окремим категоріям мігрантів дозвіл на працю не потрібний.
При тому треба ще взяти до уваги, що більшість тих, хто подає заяву на “карту із доступом”, на момент подачі вже має дозвіл у вигляді oświadczeniа.
А от zezwolenie доводиться чекати доволі довго.
Тих, хто починає свою легалізацію у Польщі, маючи на руках zezwolenie, цілком обгрунтовано можна вважати щасливчиками.

І тут маємо першу точку відліку –  саме довгий період очікування zezwoleniа і є головним чинником того, що іноземці, які працюють в Польщі, масово намагаються подати заяву саме на  “побит і працю”, навіть й тоді, коли мають й  інші обставини для перебування. Зручність тут полягає в тому, що не треба окремо чекати карту й окремо – zezwoleniа. Карта “побит і праця” включає в себе дві процедури одночасно, в цьому й полягає її привабливість  –  таким чином зменшується ризик того, що людина вже має дозвіл на проживання, а дозволу на працю  доводиться чекати довше.

Перевагою тут є те, що при наявності в паспорті  печатки, яка підтверджує подачу документів і яка передбачена ст. 108 Закону про іноземців, можна працювати поки розглядається питання надання дозволу на цю працю. (Існує версія, що не печатка тут є вирішальним фактором, а власне факт подання заяви, але це – окрема історія, питання все ще дискутується і різні роботодавці дотримуються різних точок зору).

Ці переваги, звісно, відчутні.
Але є й слабкі місця. Коли людина рік і більше очікує розгляду справи, в певний момент у неї може виникнути необхідність змінити роботу. Причин тут може бути багато, і далеко не завжди ситуація залежить від примхів самого працівника. У роботодавця може зменшитися обсяг виробництва, він може виявитися недоброчесним, тощо. Зрештою,  просто вичерпується термін, коли тимчасовий працівник може співпрацювати з одним роботодавцем.

І от тоді починається епопея – треба швидко знайти нового роботодавця, цей роботодавець має отримати дозвіл на нового працівника (якщо у  працівника ще є можливість працювати на підставі oświadczeniа) плюс зробити тест ринку праці.
Працівник же, в свою чергу, має встигнути донести документи від нового роботодавця в ужонд, поки інспектор ще не оформив децизію (у випадку готової децизії ситуація  ускладнюється додатково).

Але й поспішати теж не варто.  Спочатку треба переконатися, що на новій роботі  працівник зможе затриматися достатньо довго.
Пов’язано це з тим, що існує неписане правило – під час очікування карти можна змінити роботодавця лише один раз.
Якщо бути вже зовсім точними – законодавство не передбачає можливості переподати новий пакет документів від роботодавця поки іноземець чекає на рішення про надання дозволу на перебування. Але коли очікування триває не 2 місяці, як передбачено у законі, а багато разів по 2 місяці – треба було якось виходити з цього тупіку. Тому й склалася така усталена практика, що інспектори готові прийняти новий пакет документів, але лише 1 раз.
Відтак, це все призводить до того, що іноземець в очікуванні дозволу “на побит і працю” стає у значній мірі заручником свого роботодавця.

Є й друга вада цього дозволу,  суто практична.
Внесок, який треба сплатити за розгляд справи “на побит і працю” складає 440 злотих, а по справі без доступа до ринку – 340 злотих.
Звідки різниця в 100 злотих? А це й є вартість zezwoleniа, яке “зашито” в карту (тобто річний/трирічний дозвіл на працю видається разом із картою).
При тому доволі частими є випадки, коли роботодавець працівнику, у якого є печатка в паспорті, робить окремо ще й zezwoleniа. Це просто перестраховка, але  менше з тим – така практика є поширеною. І не менш поширеним є те, що роботодавець компенсує витрачені на zezwoleniа 100 злотих за рахунок працівника.
Звісно, сума не критична, але в бюджеті мігранта не є зайвою.

Отже, “дозвіл на побит і працю”, який є найпопулярнішою на сьогодні формою легалізації в Польщі для наших співгромадян, – річ оманлива. Начебто спрощений пакет документів для подання обертається додатковими складнощами у майбутньому.
А тому  варто зважити – чим є для вас та карта, на яку ви збираєтеся подавати? Якщо це – тимчасове одноразове рішення, то дійсно є сенс не витрачати зайвих зусиль, скласти заяву “2 в 1” і спокійно чекати.
Якщо ж ця перша карта для вас буде лише однією зі сходинок у пошуку свого найкращого способу самореалізації, то має сенс не прив’язувати себе до першого роботодавця, який трапився на вашому шляху.

Якщо ж у ваших планах й так було навчання у поліцеальній школі (заради свідоцтва/диплому, заради вивчення мови або ж заради опанування професії – зараз не принципово),  в такому випадку ваше навчання може вам додатково прислужитися.

І ось як саме.

Art. 187. Zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na inne okoliczności można
udzielić cudzoziemcowi, jeżeli:
1) zamierza na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podjąć lub kontynuować:
a) naukę lub
b) szkolenie zawodowe
(Тут та надалі процитовані статті Закону про іноземців)

Тобто, людина, яка планує проходити професійне навчання (до якого належить й поліцеальна школа) має право пошукувати дозвіл на перебування (без прив’язки до праці) за типом “інші обставини” / “навчання” (поліцеальна школа  у різних воєвудствах може бути віднесена до різних підстав).

Art. 98.
1. Zezwolenia na pobyt czasowy cudzoziemcowi udziela się albo – w przypadkach, o których mowa w art. 160, art. 181 i art. 187 – można udzielić na jego wniosek, jeżeli spełnia wymogi określone ze względu na deklarowany cel pobytu, a okoliczności, które są podstawą ubiegania się o to zezwolenie, uzasadniają jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące.

Тобто,  людині, метою перебування якої є навчання у поліцеальній школі і яка має документи про зарахування до такої школи, може бути виданий дозвіл на перебування, якщо у неї є підстави знаходитися в Польщі понад 3 місяці (навчання в поліцеальній школі триває мінімум півроку).

Невже тут нема мінусів? Чому, й справді, цією можливістю мало користуються?

Минус (жирний мінус) є!
Ним є необхідність довести, що іноземець має достатньо коштів для забезпечення свого перебування.
Втім, доводити наявність коштів треба не лише у цьому окремому випадку. Такі саме вимоги стосуються тих, хто отримує дозвіл на перебуваня з метою навчання у виші або ж тих, хто планує бути на утриманні близьких членів своєї родини.
Тому – нічого особливого, надзвичайного або складного тут нема.

Але є маленький лайфхак. Джерелом стабільного доходу може бути й робота, адже суміщати навчання в поліцеальній школі з роботою не заборонено, це навіть вітається (саме тому значна частина поліцеальних шкіл є заочними). Звісно, іноземцю для такої роботи треба мати дозвіл, який, як йшлося вище, роботодавець все одне воліє оформити.
Єдина практична засторога: якщо це – робота із понаднормовими годинами 7 днів на тиждень, то  кожному інспектору буде ясно,  що метою перебування є не навчання, а робота і такий інспектор цілком аргументовано винесе рішення “не доведена мета перебування, яка зазначена у заяві”.
А от зайнятість на пару днів на тиждень – цілком згодиться.

Якщо ж в нескінченому очікуванні дозволу на перебування іноземець зрозуміє, що справді знайшов роботу своєї мрії – то він може додати  відповідні документи до своєї справи і змінити  підставу дозволу як “побит і праця”.
Це має сенс, якщо не хочеться возити з собою через кордон стус дозволів і у випадку, якщо в подальшому людина планує подавати заяву на статус “довгостроковий резидент ЄС“.

І зовсім останнє. Існує переконання, що при карті по навчанню в поліцеальній школі, робочий стаж для пенсії буде зараховуватися як 1:2.
Це не так. У співвідношенні 1:2 зараховується виключно стаж навчання на стаціонарі вишу, коли людина не працює і страховий стаж в ZUS від роботи у неї не набігає.

А для тих, хто все одне сумнівається  – маленьке уточнення. В заголовку написано “подати”, а не “мати”. Тобто, тим, хто переконаний, що “побит і праця” дає кращі можливості для отримання карти резидента, пенсійного стажу тощо має достатньо часу, аби в процесі розгляду справи змінити підстави з “інші обставини” на “побит і праця”. Так, ця зміна трішки відтягне щасливу мить отримання децизії, аде ж і позбавить від небажаного стресу у випадку будь-яких невизначеностей по роботі.

Отже, чи є причини не спробувати такий маневр, що додає трохи свободи?

Advertisements

Залишити відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s