Що нам варто знати про поточні зміни у польському судочинстві?

Posted by

19 жовтня відбулася подія, не те, щоб неочікувана, до того йшло, яку майже оминули увагою новинні польські ЗМІ, але про яку можна знайти багато подробиць на профільних сайтах.

Що ж трапилося?
Європейська комісія позивається до Польщі через Європейський суд (European Court of Justice) у справі захисту незалежності польської ж системи судочинства.
Попри те, що вважається, що європейська бюрократична машина є доволі повільною, цього разу події розгортаються майже блискавично.

3-го квітня у Польщі набув чинності закон, який вносить суттєві зміни у судову систему (так звана “судова реформа”) і який ще на єтапі розгляду викликав різку критику з боку ЄС.
Після прийняття закону  посадовці ЄС продовжували переговорний процес з польськими колегами, але успіху не мали.
Відтак, 24 вересня Європейська комісія звернулася до Європейського суду із вимогою захистити незалежність польського судочинства (про події, які передували зверненню, можна прочитати польською мовою тут).
Тим часом 10 жовтня Президент Дуда встиг призначити на посади першу групу суддів, відповідно до вимог нового закону,
А вже 19 жовтня Європейський суд виніс проміжне рішення, яке зобов’язує Польщу призупинити хід судової реформи до розгляду справи по суті. Формулювання суду  є доволі жорсткими  (за посиланням – повний текст рішення).

Чому вся ця боротьба між Варшавою та Брюселем має цікавити українських трудових мігрантів? Яким чином зміни в судовій системі можуть зачепити їхні інтереси?

Оскільки минулорічні бадьорі обцянки налагододити процедури розгляду справ про надання дозволів на перебування так ні до чого не призвели, а період очікування навіть збільшився, наші співгромадяни все частіше починають відстоювати свої права через суд.
При тому – не просто виграють справи. а й їм присуджують компенсацію за фінансові втрати під час очікування рішення.

Наскільки така тенденція збережеться – напряму залежить від розвитку подій у справі “ЄС проти Польщі”.

Якщо польський політикум дослухається до вімог ЄС,  зупинить реформу і збереже незалежність суддів  – можна буде й надалі позиватися до польських державних органів і мати хороші шанси виграти справу, коли, наприклад, воєвуда просто не вважає себе зобов’язаним ставити печатки в паспорт. 
І загалом, ситуація буде точно не гірша, ніж є зараз.

Якщо ж польські посадовці знову проігнорують вимоги до них, безперспективністю шукати захисту в суді ситуація не обмежиться.
Звісно,  заміна 1/3 суддів Вищого Суду на підконтрольних правлячій партії, ще не робить слухання справ у всіх судах безнадійним.
Вирішується це інакше. Просто органи влади, які програли у суді першої інстанції, будуть оскаржувати  рішення, аж допоки не виграють справу. Зрештою, у них же шляхетні наміри – зберігти гроші в бюджеті своєї країни і не виплачувати жодних компенсацій іноземцям.
Як  працює залежний суд, ми добре знаємо по досвіду в Україні.

Втім, лише неможливостю шукати захист від бездіяльності державних органів у суді проблема не обмежиться.
Якщо Польща не виконуватиме вимог ЄС, проти неї застосують санкції, як були анонсовані ще минулого року.

Тож, давайте сподіватися, що польські посадовці все ж таки мають інстинкт самозбереження і  “судова реформа” назавжди залишиться в історії.
Разом із тим, якщо ви планували подавати судовой позов на воєвуду за бездіяльність – варто поквапитися, треба встигнути отримати рішення поки суди ще зберігають свою незалежність!

Advertisements

Залишити відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s