Якщо Польща не готова до прийому іноземців, то до чого готова?

Posted by

Якщо чесно, то на цей звіт ми чекали принаймні 3 роки.
З того самого моменту, як дізналися про діяльність Najwyższej Izby Kontroli (NIK), й навіть намагалися привернути увагу посадовців цієї поважної організації до проблеми легалізації наших співгромадян в Польщі.
Розрахунок був простий – навіть сам факт проведення перевірки NIK, змушує об’єкт перевірки одразу ж й виправляти недоліки в роботі.
Результат контролю перевершив всі очікування та навіть приголомшив: Польща не готова до прийому іноземців.
Така головна теза за підсумками контролю була винесена в заголовок звіту  головного контрольного органу країни.

На чому грунтується такий різкий висновок контролерів?
До чого саме не готова Польща? До такої  кількості іноземців? Або до іноземців загалом? До їхньої присутності на ринку праці? Чи до їхніх спроб економічної незалежності?

За цим посиланням можна знайти багато інфографіки, стислі та розгорнуті звіти, загальні або ж, навпаки, по окремим воєвудствам висновки та рекомендації.

Фото з сумнозвісного Нижньосилезького воєвудства  навіть потрапило на слайд скороченої презентації:

urzadВерховна Контрольна Палата Польщі (NIK) знайшла випадок, коли іноземцю довелося чекати на завершення розгляду його справи 1 259 днів, тобто – понад 3 роки!
У Нижньосилезькому воєвудстві знайдено схему, за якою “привелійовані” пошукачі дозволу на перебування можуть подавати заяви в обхід онлайнової реєстрації. Щомісяця в цьому воєвудстві приймається близько 300 таких позачергових заяв.

Втім, загальний висновок доволі банальний – нестача фахових працівників, брак фінансування та відсутність відповідних стандартів та політик.
Все!
Зрозуміло, що головна сфера компетенцій та інтересів NIK знаходиться в сфері публічних фінансів (бюджету) Польщі.
Ці “втрати” з бюджету ми вже встигли порахувати:  На що вплинуть 200 тисяч злотих компенсацій за тривале очікування карти

Але хто і коли зможе дослідити, як відбилися на долях сотень тисяч людей роки очікування на перший лист інспектора, місяці спроб зареєструватися на подачу документів, обмежені можливості бачити близьких та друзів в період “на печатці”, який триває невиправдано довго?

При всій повазі до NIK, як до інституції, з деякими висновками не погоджуємося.
Можливо, таке різне сприйняття обумовлено тим, що ми та NIK виходимо з різних інтересів – контроль NIK спрямований на найкраще дотримання інтересів Польщі. Ми ж прагнемо дотримання інтересів українських громадян, які (тимчасово) мешкають в Польщі.
Ці розбіжності в інтересах також варто усвідомлювати для розуміння того, як проблему мігрантів сприймають в Польщі, які рішення пропонують/ впроваджують, а що – потрібно нам.

NIK запевняє, що потік міграції до Польщі все ще зростає лавинообразно. При тому з наведеної інфографіки чітко видно, що у 2018 році тенденція, яка була сталою впродовж щонайменше 4-х років, вже змінилася.
Якщо перед тим щорічне збільшення кількості мігрантів трималося на рівні  200%, то минулого року зростання склало заледве 25 % для громадян України та менше 50% загалом по всіх країнах.

id20953Хоча, ясна річ, такий однорічний збій поки що ні про що не свідчить.
Це просто зміна, яка порушила попередню тенденцію.
Чи породить вона нову тенденцію,  можна буде казати, дочекавшися статистики за 2019 рік.

Чому ми на це звертаємо увагу?
Ми хочемо розуміти – що саме вплинуло на таке різке скорочення темпів міграції.
Вичерпання ресурсу? Розчарування польською бюрократією? Поява інших можливостей?
Адже уповільнення сталося ще в минулому році, коли  традиційно лунали оптимістичні обіцянки, а про нову міграційну політику ще ніхто з мігрантів й не  здогадувався.
Чого очікувати за підсумками поточного року у ситуації збільшення невизначеності?

Звісно, до висновків NIK можна поставитися скептично – що дасть цей контроль? Хіба й так не було відомо про порушення? навіть судові рішення є, й що?

Ні, це був не рядовий контроль. NIK – це дуже поважна та незалежна інституція. Її перевірки завжди є рушієм змін.
Зрештою, перші зміни вже помітні: у Вроцлаві відкрили антикорупційні справи, але одночасно з тим Нижньосилезький воєвуда включений до виборчого списку Prawo i Sprawiedliwość під 2-м номером, гарантовано потрапляє до Сейму та, скоріше ща все, залишить свою теперішню посаду. При тому, піде з посади він не з ганьбою (на яку сподіваються тисячі людей, яким доводиться щодня штурмувати воєвудську адміністрацію у Вроцлаві), а з хорошими кар’єрними перспективами!
Разом із тим – у Кракові помітно скоротився термін очікування карти. Декілька різних людей за різних обставин повідомили, що чекали всього 4-5 місяців й не користувалися жодними “прискорювачами”. Можливо, це – разова акція, а можливо – стала зміна. Побачимо.

Тут нам варто б занотувати конкретні рекомендації NIK  до органів влади Польщі, від яких в подальшому може залежати системне вирішення проблеми.

Міністру внутрішніх справ та адміністрації:
У рамках координації діяльності, пов’язаної з міграційною політикою держави, організацією структур та служб державного управління, а також адміністративними процедурами, міністр внутрішніх справ та адміністрація повинен, серед інших:
–  Завершити роботу, спрямовану на розробку стратегічного документу, що визначає сферу координації та діяльності установ, відповідальних за міграційну політику, та вказує напрями формування цієї політики.
Визначити та впровадити рішення, включаючи правові та наглядові, спрямовані на вдосконалення процедур легалізації перебування та роботи іноземців на території Республіки Польща, а також скорочення часу очікування на вирішення справ цієї категорії.
–  Визначити причини плинності персоналу, а також вплив умов праці працівників воєводськиї адміністрацій на ефективність виконання ними завдань з обслуговування іноземців

Міністру сім’ї праці та соціальної політики
У рамках ринку праці та політики зайнятості Міністр сім’ї, праці та соціальної політики повинен, серед інших:
Розробити механізми для заповнення особливо гостро дефіцитних вакансій, у тому числі в секторах, що вимагають високої кваліфікації, з метою прив’язати іноземців до польського ринку праці на більш тривалий час.
–  моніторити  процес допуску іноземців на польський ринок праці, також з точки зору аналізу та прогнозування майбутніх зобов’язань ZUS щодо застрахованих іноземців.
–  Визначити та впровадити рішення, в тому числі юридичні, спрямовані на покращення легалізації роботи іноземців на території Республіки Польща та скорочення часу очікування на вирішення справ цієї категорії.

Керівнику Управління у справах іноземців
– Посилити дії, спрямовані на отримання від міністра внутрішніх справ та адміністрації реального кадрового посилення, забезпечення надійного та своєчасного виконання  завдань, зазначених у ст. 22 Закону про іноземців [прим – в ст. 22 Закону про іноземців описані обов’язки Керівника управління у справах іноземців].
– Запровадити вдосконалення ведення записів у списку іноземців, перебування на території Республіки Польща яких є небажаним, зокрема в зв’язку із забезпеченням громадської безпеки.

До воєвуд
  – Продовжувати вдосконалювати штатний розпис підрозділів іноземців, у тому числі, спрямованих на зменшення плинності  кадрів.
Вживати ефективних дій, спрямованих на своєчасне вирішення питань, пов’язаних з дозволом на перебування та роботу, виданими іноземцям, у тому числі шляхом впровадження ефективних інструментів контролю за своєчасністю виконуваних завдань, щоб зменшити кількість нагадувань та скарг на бездіяльність чи тривалі провадження.

Запрошуємо всіх зацікавлених разом з нами час від часу цікавитися – хто з адресатів цих рекомендацій, вже відреагував на приписи, та як само.
Тут лише зауважимо, що описані вище рекомендації є дещо суперечливими: наприклад,  з одного боку пов’язати іноземців із польським ринком праці на довший термін, але при тому посилити облік небажаних для Польщі осіб.
Тож, доведеться доволі уважно спостерігати, аби зрозуміти (бажано – вчасно зрозуміти), до чого готуватися. Чи будуть зміни на краще чи на гірше. Й чи будуть взагалі.

Одразу після публікації звіту NIK, в польській пресі можна було зустріти багато грунтовних статей, які допомагали зорієнтуватися в тому, як Польща реагує на цей документ. Наприклад, цю – W długiej kolejce po pracę. Cudzoziemiec w administracyjnym korku

По двох місяцях від публікації результатів перевірки, приголомшуюча теза Польща не готова до прийому іноземців вже добряче підзабулася. Хіба що місяць тому  Gazeta Wroclawska поновила дискусію у воєвудстві, яке вже стабільно тримає першість по тривалості розгляду справ.

Якщо не зважати на те, що Gazeta Wroclawska загалом є українофобською, то у заголовку можна навіть побачити позитив: якби попередні роки польська преса так впевнено стверджувала, що очікування карти має тривати максимум місяць,  то можливо десь так воно б й було?

Teoretycznie decyzje odnośnie kart pobytu obcokrajowców w Polsce powinny być wydawane przez urzędników w ciągu miesiąca po spełnieniu formalności.

Звісно,  йдеться не про очікування виготовлення “пластику” (яке сьогодні, у разі сприятливого збігу обставин, дійсно, може інколи тривати навіть й менше місяця), а про всю процедуру загалом.

Попри доволі неприємний для нас висновок Państwo niegotowe na cudzoziemców, сам факт педалювання проблеми, яку дослідили в NIK, дає бодай якусь надію на її подальше вирішення.  Значно гірше, коли проблеми начебто не існує.
Тож, ми вважаємо своїм обов’язком цю тему підживлювати й не полишати аж до того моменту, коли процес легалізації мігрантів в Польщі буде приведений до якихось розумних та прийнятних рамок.
Зрештою – має бути якийсь вихід. Або Польща стає готовою до того, що вона декларує впродовж років. Або принаймні озвучує власне бачення виходу з ситуації.
Поки що, очевидно, немає ані першого, ані другого.

=======

Аби оперативно отримувати повідомлення про нові публікації нашого сайту підписуйтеся на оновлення або читайте нас в Телеграм

Вам сподобалася ця стаття? Клікніть, будь ласка, на блок реклами нижче. Це єдине джерело, яке дозволяє нам покривати витрати на підтримку сайту.

Якщо ви хочете нас підтримати й допомогти розвитку сайту – ви можете перерахувати будь-яку зручну для вас суму на наш рахунок PayPal

Advertisements

Залишити відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s